Nobelfesten – ett reklamspektakel?

När det är dags för den exklusiva Nobelfesten samlas en del av världens vetenskapliga elit i Stockholms stadshus. För Sveriges del är det här ett alldeles lysande sätt att skapa internationell uppmärksamhet och förknippas med framgång, pengar och kultur. Det är också ett ypperligt tillfälle att marknadsföra en designer.

Tidigare har vi skrivit om hur viktigt det är att synas på rätt ställe med rätt profilkläder. Det här gäller fortfarande i sammanhanget, men det en liten twist. För politikerna och vetenskapsmännen går tillsynes inte omkring i profilkläder, men med en bredare tolkning kan man se det som att det är precis det de gör.

I en artikel i DN.se kan vi läsa om ministrarnas och partiledarnas sätt att marknadsföra en politiker eller en politisk fråga genom att göra rätt klädval. Politikern, menar journalisten, blir en direkt influencer, ”en levande reklampelare”. För en designer innebär det en enorm fördel att få klä en minister, politiker – eller kunglighet.

Vem betalar?

Det råder ingen tvekan om att klänningarna är oerhört ståtliga och för tankarna till skådespelare på Oscarsgalan.

En klänning till Nobelfesten kan kosta upp till 25 000 kronor. Det DN.se velat ta reda på är hur själva urvalsprocessen går till. Hur kommer politikerna fram till vilka designers som får äran att designa deras plagg – och kanske mest intressant är självklart vem som betalar för kalaset. Att ta emot förmåner är som politiker stadgat i etiska riktlinjer. Många menar att det går korrekt till och att dagens politiker är noga med att inte råka på någon ekonomisk skandal.

Men eftersom det inte går att granska blir det förstås väldigt svårt. Några menar att det egentligen är hyfsat marginellt, när det kommer till frågan om att ministrarna blir levande reklampelare för modebranschen. Målgruppen är så pass snäv, eftersom de utvalda kläderna inte är något som särskilt många har råd med. Kanske är det intressanta vem som betalar, men förmodligen kommer det från egen plånbok.