Så syns du på mässan

Att få sitt företag att sticka ut från mängden kanske inte är det enklaste, speciellt inte på en mässa där företaget slås om att få besökarnas uppmärksamhet – men det finns den del knep och knåp du kan ta till för att ge ditt eget företag lite fördelar.

På en mässa är det många företag som slåss om besökarnas uppmärksamhet, så det kan vara lite svårt att sticka ut från mängden om man inte är van vid den här typens sammanhang. Som tur är finns en del saker man kan göra för att besökarna ska lägga märke till ens monter, och det med enkla medel. Först och främst handlar det om att planera ordentligt i god tid innan mässan går av stapeln. Tänk på att gå in på www.tsreklam.se i god tid innan för att beställa profilkläder och annan profilreklam med ditt företags logga på så att dessa hinner komma fram innan det är dags att använda produkterna. Ett tips är till exempel att beställa allt från nyckelringar och nyckelband till usb-stickor och godis att ha med loggan på som du kan ge bort gratis till monterns besökare – tänk på att alla gillar gratis saker och kan de dessutom ha användning av prylarna som ges bort så får du ut ditt varumärke på ett smart sätt i samma veva, i stället för att gratisprylen hamnar i den bortglömda byrålådan exempelvis. En annan sak du kan göra för att sticka ut från mängden på mässan är något som Driva Eget tipsar om och det är att faktisk bjuda in kunder till mässan att besöka er monter. Och när du ändå bjuder in kunder, varför inte passa på att göra ett enkelt utskick i media också och berätta varför det är intressant att besöka just er monter? Har mässan du ställer ut på ett nyhetsbrev eller en hemsida kan det vara bra att prata med arrangören om att synas även här.

Strategier för marknadsföring och profilreklam

Det finns enligt ComputerSweden två strategier att ta fasta på när man vill synas och sticka up på mässan. Den första handlar om att locka till sig besökare och göra företaget synligt. Här är det marknadsföringen som kommer in i första ledet. Satsa på profilreklam, profilkläder och se till att montern fångar besökarnas uppmärksamhet, tänk att det ska vara roligt att dröja sig kvar just hos er. Steg två i strategin är att använda mässan till att sälja er produkt eller tjänst. Kanske kan du boka in säljmöten redan innan mässan och sedan boka ett rum där mötena kan hållas under tiden någon annan sköter montern? Nyckeln är god planering för att genomförandet ska bli lyckat – och när du planerar väl, vad kan gå snett?

Så här ser det ut när en mässa byggs upp: