Snygg exponering och marknadsföring i butik

Hur exponerar du bäst när du har en butik? Kanske med snygga displayställ, färgkodning och stilren design.

 

Hur ska en egentligen tänka när det kommer till exponering i ens butik? Vissa menar att färgkodning är grejen, andra sysslar mer med tydlig exponering i form av plexiställ, displayställ och trädisplayer. Givetvis går det att kombinera. På displayexperten.se finns massor av varor som hjälper dig att exponera rätt.

Provar en annan slags butiksexponering

Några som totalt har tänkt om gällande sin marknadsföringsstrategi är inga andra än H&M. Nu har klädkoncernen gjort om sin butik i gallerian Fältöversten till en konceptbutik där man ska kunna testa olika idéer för att sedan eventuellt föra ut i övriga H&M-kedjan. Nu finns till exempel en kafédel där kunder kan träffa stylist mellan kaffekopparna och godsakerna. Man kan även få manikyr på plats. Nu är även kosmetikadelen och H&M Home mer integrerade i butiken, för att ge kunder en bredare upplevelse. Mer om detta kan du läsa i denna artikel i Affärsvärlden.

 

För att bli bäst på att exponera i butik tipsar denna artikel om att färgkoda. Det ger ett snyggt och tilltalande intryck hos den som promenerar runt i butiken – men är inte alltid möjligt hos alla givetvis. I inredningsbutiker och klädaffärer är det en sak, men i en järnhandel eller mataffär är det i stort sett lönlöst att börja färgkoda varor.  Men har du en kläd- eller inredningsbutik är det viktigt, och gärna redan i skyltfönstret – där är nämligen det som får någon att vilja komma in i butiken i första taget. Det behöver heller inte vara varken dyrt eller särskilt komplicerat att snygga upp både butik och skyltfönster, det gäller att hålla det stilrent och enkelt, inte för plottrigt och rörigt helt enkelt. Mer om detta i den artikel som vi pratar om ovan, från magasinet Market.