Starta popup-butik?

Är storföretagens tid förbi och popup-butiker det nya svarta? Kanske inte, men just popup-butiker har under senaste tiden poppat upp lite här och var – så varför inte haka på trenden och starta en egen?

kassar shoppingAtt driva butik och företag kräver en hel del av en och främst engagemang, något som också stämmer när man ska starta popup-butik men då i mindre skala. För precis som med större butiker av olika slag är det samma delar av verksamheten som måste till även vid en tillfällig popup. Vill man exempelvis ta efter klädmärket Gannis popup-butik som säljer kläder och finns i Göteborg och Stockholm ska man exempelvis inte glömma att på ett smart sätt också ha rum för ett lager. Och i ett lager behövs flera saker såsom galjar att hänga kläder på, maskiner och system för att sätta streckkoder och då även en streckkodsläsare med laserteknik som läser av koderna såklart. Sen ska man heller inte glömma att man också behöver personal att driva butiken. För även om en popup bara ska finnas under ett begränsat antal dagar eller veckor så kan man inte göra allt själv, och då behöver man extra personal som kan hjälpa till – vilket man också bör planera för innan.

Varför popup?

shoppa online tangentbortAnledningarna till varför man vill starta upp en popup-butik är många, men en anledning kan vara att man vill gå ett steg närmare att öppna en permanent butik och då fungerar popupen som en bra försöksbutik. Genom en popup kan man nämligen testa hur kunderna reagerar på ens produkter, vilket är precis vad Elin Alemdar gjort. Hon är nämligen grundaren och chefsdesignern för märket Stylein och hade under tre månaders tid en popup i Sturegallerian i Stockholm för att testa vattnet så att säga, något som modemagasinet Elle bland annat gjorde ett reportage om. En annan anledning att starta popup har med e-handeln att göra. Popupen är nämligen det perfekta forumet även för e-handlare att möta kunderna och på så vis få reda på vad de väljer att handla och vad de väljer bort – vilket gör det enklare i nästa steg för e-handlaren när denne ska bestämma e-butikens utbud. Dessutom ger popupen även konsumenten en möjlighet att klämma och känna på olika varor och sedan enklare veta vilka de vill beställa hem. Dessutom menar e-handlaren Martin Sjögren att människor tenderar att hellre köpa dyrare i butik där de just får se och känna på varan än att köpa den billigare online när man inte kan göra detta – alltså en starkt bidragande faktor till att just e-handlare gör sig en vinst på opoups.

Börja med e-handel och popup parallellt

Det mest lönsamma för någon som funderar på att starta ett företag just nu är att lägga fokus på e-handel eller popups, s varför inte bägge två? Om en e-handlares största hinder är att presentera sina produkter på ett sätt som gör kunden köpvillig är popups en naturlig lösning. Och problematiken med lagerhållning är redan löst – en förutsättning för en e-handel är ju att det finns tillräckligt många varor att sälja till alla kunder som vill ha dem. Något att tänka på!