Ta hand om dina anställda

När man driver ett företag är något av det allra viktigaste att man har anställda som trivs och tycker om att komma till sitt arbete. Självklart är företagets produkt, vision, omsättning, kundkrets etcetera det som får allt att gå runt men faktum är att ett företag praktiskt taget inte kan vara bra och sprida ett bra budskap ett ge en känsla av tillit och trygghet till sina kunder om de anställda inte trivs varken på sin arbetsplats eller med sin arbetssituation.

Så hur kan man då som chef se till att sina anställda trivs och mår bra? Det viktigaste för att alla ska trivas är såklart att man har en öppen dialog om saker och ting. Att de anställda känner att de kan komma och prata med sin chef om de undrar över något, vill berätta något eller behöver ventilera något.

– Dels så använder vi oss av utvecklingssamtal, som vi kallar ett-till-ett samtal. Varje månad har man en timmes möte med sin närmaste chef. Då pratar om vad som händer just nu och kopplar tillbaka till målen man satt tillsammans under årets början. Anställda har också möjlighet att ta upp frågor runt personlig utveckling.

Så svarar VD:n på Microsoft Sverige på frågan hur de får sina anställda att känna att de utvecklas. Microsoft Sverige är ett av de företag som år efter år hamnar i toppen över företag där de ansällda trivs allra bäst. Klicka på länken ovan för att läsa hela artikeln i SvD.

Dessutom är det viktigt att känna att man arbetar med en produkt eller idé som man verkligen står för. Att arbeta med att tillverka cigaretter kanske inte är det ultimata för alla.

Något annat som är jätteviktigt, oavsett vilken bransch man arbetar inom, är uppskattning och motivation. Alla behöver få höra av chefen att man gör ett bra jobb och är uppskattad och behövd av såväl kollegor som kunder. Ett bra sätt att skämma bort dina anställda med lite extra uppskattning är genom att anordna ett event, en personalfest eller någon överraskning av något slag. Ta hjälp av en ledande eventbyrå för att vara säker på att eventet blir lyckat. Vad du än gör, litet eller stort, så är det allra viktigaste att få dina anställda att känna sig uppskattade och viktiga för företaget.