Vad är en pop-up butik?

En pop-up butik är en mindre butik som ett företag kan öppna för att marknadsföra sina produkter. Det är också ett bra sätt för att se vad kunder tycker och tänker om produkten. Vissa e-handelsbutiker öppnar då och då en pop-up butik för att nå ut till fler kunder eftersom det inte är det lättaste att locka kunder till en butik som endast finns på nätet.

Vad krävs då för att öppna en pop-up butik? Det allra viktigaste är självklart en lokal. Det finns lokaler som går att hyra under endast ett par månader och som riktar sig just till företag som vill öppna en pop-up. Beroende på vilket produkt som ska säljas kan du behöva bärkassar, prislappsprinter och en streckkodsläsare är bra att ha för att allting ska gå så smidigt som möjligt. Om det är kläder som ska säljas måste det finnas galgar att hänga kläderna med, ett par provrum skulle också vara bra ifall kunderna vill prova kläderna och självklart hyllor och liknande för att placera ut alla produkter. Om företaget som säljer produkterna inte kan driva butiken själv är det viktigt att anställa personal som sköter hela butiken. Att driva en pop-up butik kräver i stort sett samma saker som krävs när du driver en vanlig butik. Skillnaden är att det behövs kanske inte lika mycket av allt. Saker som behövs:

  • En lokal som har tillräckligt med utrymme för produkterna plus ett lager.
  • System och maskiner som sköter allt inom prissättning och betalning.
  • Personal. Någon måste självklart driva butiken.

Viktigt att tänka på

Alla som ska öppna en pop-up butik rekommenderas att börja planera i god tid. Det är viktigt att hitta en lokal som passar och det kan ibland ta tid att hitta den bästa. Om du inte kan driva butiken själv måste du anställa någon att driva den till dig vilket också kan ta tid. En annan viktig sak att tänka på är hur du ska marknadsföra pop-up butiken. Vissa väljer att inte säga någonting utan låter det bli en överraskning istället. Är anledningen till butiken att prova en ny produkt kan det vara bra att annonsera för att nå ut till fler kunder som kan vara intresserade.